Έληξαν την Κυριακή, 20 Νοεμβρίου, οι εργασίες του τριήμερου Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα «Η φύση στο έργο του Νίκου Καζαντζάκη» που πραγματοποιήθηκε στην πόλη της Λάρισας από την Διεθνή Εταιρεία Φίλων Νίκου Καζαντζάκη (ΔΕΦΝΚ), σε συνδιοργάνωση με τον Δήμο Λαρισαίων, τη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα, με την αιγίδα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και της Περιφέρειας Θεσσαλίας και με την υποστήριξη της Εταιρείας Κρητικών Ιστορικών Μελετών, του Μουσείου Νίκου Καζαντζάκη, της κ. Νίκης Σταύρου-πνευματικής δικαιούχου του έργου του Νίκου Καζαντζάκη, του Ομίλου Φίλων Νίκου Καζαντζάκη Λάρισας, του Πολιτιστικού Κέντρου Εκπαιδευτικών Νομού Λάρισας, (ΠΟ.Κ.Ε.Λ) και του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδας στη Λάρισα-Γαλλική Πρεσβεία. Εκφράζουμε σε όλους τις ευχαριστίες μας. Ευχαριστούμε, επίσης, τον Νίκο ΣΚΕΝΤΕΡΗ, μέλος της ΣΕ και Β΄ Αντιπρόεδρο του Παραρτήματος Ελλάδας της ΔΕΦΝΚ, για την οργάνωση των φορέων της Λάρισας και τον διαρκή συντονισμό του προγράμματος.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη, το Συνέδριο άνοιξε και έκλεισε ο Πρόεδρος της ΔΕΦΝΚ, κ. Γιώργος Στασινάκης, ο οποίος αναφέρθηκε στη σημασία του θέματος και συνεχάρη όλους τους συμμετέχοντες. Συμμετείχαν εισηγητές από την Ελλάδα, την Ισπανία, την Ιταλία, την Αυστρία, το Βέλγιο με αξιόλογες και επιστημονικά άρτιες εισηγήσεις, που συμπλήρωσαν το ερευνητικό κενό,το οποίο υπήρχε, για την ιδιαίτερη σχέση του Καζαντζάκη με το φυσικό περιβάλλον. Παρακολούθησαν περισσότεροι από 500 άνθρωποι με φυσική παρουσία και από τα ηλεκτρονικά μέσα (Ζoom και ΥouΤube).
Στη θεματική αυτού του Συνεδρίου μελετήθηκαν έργα του μεγάλου μας στοχαστή ταξιδιωτικά, ποιητικά, μυθιστορήματα, μεμονωμένα ή συγκριτικά με άλλα έργα του ίδιου ή άλλων συγγραφέων, έγιναν φιλοσοφικές διερευνήσεις, αφιερώθηκαν εισηγήσεις σε στοιχεία της φύσης, χλωρίδας και πανίδας, στο αστικό και φυσικό τοπίο. Εντοπίστηκαν και ερμηνεύτηκαν στοιχεία σε συνδυασμό με τις επιστήμες της Φιλοσοφίας, της Ηθικής, της Παιδαγωγικής, του Περιβάλλοντος, της Γεωμορφολογίας, της Φυσικής Ιστορίας…
Συμπερασματικά: Στις ταξιδιωτικές καταγραφές του συγγραφέα ανιχνεύτηκαν κάποιες σταθερές τοποθετήσεις του. Αναφέρθηκε πως «η φύση ολάκερη κατέχει σημαντική θέση στο έργο του και εκδηλώνεται με μια «αμφισημία», μια σύμπραξη Θεού και Ανθρώπου». Η θεολογική περιδιάβαση που επιχειρήθηκε με τον συγγραφέα ως «ορθόδοξο ασκητή» να καταγράφει ό,τι σχετίζεται με τη φύση στα διαφορετικά περιβάλλοντα Ανατολής και Δύσης αφήνει ανοιχτό πεδίο μελέτης. Διαπιστώθηκε πως ο Νίκος Καζαντζάκης κουβαλούσε από την παιδική του ηλικία το βιωμένο κρητικό φυσικό περιβάλλον, ενταγμένο στο ευρύτερο μεσογειακό. Εντοπίστηκαν στοιχεία της φύσης με ιδιαίτερη βαρύτητα στα έργα του μεγάλου μας Κρητικού, στα οποία και αφιερώθηκαν ολόκληρες εισηγήσεις, όπως τα βουνά, ο άνεμος, το άλογο, το τοπίο της Μάνης και της πόληςτου Μεγάλου Κάστρου, του Ηρακλείου.
Στο πλουσιότατο και ποικίλο έργο του μεγάλου Κρητικού στοχαστή κάθε λέξη εμπνέει και πάντα θα αποτελεί πηγή μελέτης, όπως και η πηγαία φύση.
Ελπίδα επομένως και παρακαταθήκη στις νεότερες γενιές η συνεχής μελέτη του θέματος.
Η κ. Βάντα Βουτσά-Παπαϊωάννου που διατύπωσε τα συμπεράσματα του Συνεδρίου έκλεισε τονίζοντας ότι «από το Συνέδριο αυτό πηγάζουν θέματα μελέτης για όλες τις ηλικίες. Αν μας ενδιαφέρει να κινήσουμε και να κρατήσουμε άσβηστο το ενδιαφέρον των νεότερων γενεών, ίσως θα ήταν σπουδαίο να δημιουργηθεί μία τράπεζα θεμάτων, να καταγράφονται μετά από κάθε μελέτη όλα τα είδη χλωρίδας και πανίδας, που θα εντοπίζονται σε έργα του Νίκου Καζαντζάκη, να υπάρχουν απλές, απλούστατες ερωτήσεις-κίνητρα από την ηλικία των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου, ώστε να λειαίνεται το έδαφος μελέτης και για τις επόμενες σχολικές βαθμίδες.Έτσι θα βρει ο μεγάλος μας λογοτέχνης τη θέση που του αρμόζει, θα γίνει οικείος, ώστε να μη μένουν ανέγγιχτες στα ράφια των σχολικών βιβλιοθηκών οι σειρές των έργων του».